Mistä kirjasta löytyy ilmeisesti kiinalainen sananlasku ... Jos haluat olla onnellinen loppuelämän istuta puu. Tai Vain puutarhanhoito on tärkeää eikä sekään…

Kysytty

Mistä kirjasta löytyy ilmeisesti kiinalainen sananlasku ... Jos haluat olla onnellinen loppuelämän istuta puu. Tai Vain puutarhanhoito on tärkeää eikä sekään ole niin kovin tärkeää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraava kiinalainen sananlasku löytyy teoksesta Ajatuksia elämästä,
onnesta ja vanhenemisesta (toim. Hannu Tarmio):
Jos haluat olla onnellinen yhden päivän, ota humala.
Jos kolme päivää, mene naimisiin.
Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se. Jos haluat olla
ikuisesti onnellinen, ryhdy puutarhuriksi.

Mutta toinen aforismi onkin hieman hankalampi. Suurista kokoelmista
kuten Elämänviisauden kirja tai Itämaisen elämänviisauden kirja ei
hakemistojen avulla lausetta löytynyt. Tarkistamaton tieto on, että
kyseinen mietelmä löytyisi Lin jutangin teoksesta Maallinen onni.