Kuka on sanonut ja miten sitaatti täsmällisesti ottaen menee: En ole samaa mieltä kanssasi mutta puolustan oikeuttasi olla sitä mieltä vaikka hengelläni …

Kysytty

Kuka on sanonut ja miten sitaatti täsmällisesti ottaen menee: En ole samaa mieltä kanssasi mutta puolustan oikeuttasi olla sitä mieltä vaikka hengelläni (suunnilleen näin)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voltaire (1694-1778) on tämän ajatuksen isä. Lentävien lauseiden sanakirja (Suomen kielen sanakirjat 5, 1982) antaa sanamuodon "Olen eri mieltä kanssasi, mutta olen valmis kuolemaan sen puolesta, että sinulla on oikeus sanoa se". Outi Lauhakankaan toimittama Sitaattimestarin muistelmat (1998) sanoo: "Olen kaikesta eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla eri mieltä". Eri sitaateilla on siis eri suomentaja, kumpikaan kirja ei ilmoita suomentajansa nimeä.

39 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hei,

Vastaus on väärä sikäli, että sitä ei ole sanonut Voltaire, vaan Evelyn Beatrice Hall. Hän kuvasi lauseella Voltairen asennetta Voltairea käsitelleessä kirjassa. Ks. http://en.wikiquote.org/wiki/Evelyn_Beatrice_Hall