Mistä juutalaisile ja islamilaisille yhteinen symboli: Fatiman käsi on tullut. Fatiman käsi esiintyy useissa koruissa ja ovikoristeissa. Mikä on historia?…

Kysytty

Mistä juutalaisile ja islamilaisille yhteinen symboli: Fatiman käsi on tullut. Fatiman käsi esiintyy useissa koruissa ja ovikoristeissa. Mikä on historia? Löytyykö suomenkielistä kirjaa, jossa kerrotaisiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta Fatiman käsi ei varsinaisesti löydy kirjallisuutta
suomen kielellä. Fatima oli profeetta Mohammedin tytär ja Fatiman käsi on hyvin tärkeä symboli islamissa ja etenkin shiamuslimeilla. Fatiman kädellä on kolme erilaista merkitystä
- Että se antaa suojaa.
- Että hänen sormensa symboloivat Muhahamdia, Fatimaa itseään ja hänen kahta poikaansa
- Että viisi sormea symboloivat viittä peruspilaria, jolle islam rakentuu:
*uskontunnustus
*rukoukset
*paasto
*verot
*pyhiinvaellus
(Fredrik Hoffmann)
Islamilaisessa kansantaiteessa esiintyy usein pahalta silmältä eli kateellisten ihmisten katseelta suojaavia symboleita, joista yleisin on levitetty pystyyn nostettu kämmen, niin sanottu Fatiman käsi. Samaa tarkoitusta palvelevat myös turkoosikivet ja turkoosi väri.
Hans Biedermann Suuren symbolikirjan (1993) mukaan "kädellä on symboliikassa monia eri merkityksiä. Seemiläisissä kulttuureissa 'käsi' ja 'valta' (tai voima) ovat synonyymeja. Käsi esiintyy usein myös amulettikuvana (esim. Fatiman käsi islamilaisissa maissa)."
Asiaa sivuavaa tietoa löytyy myös www-sivuilla http://jumalasuomi.tripod.com/fatima2.htm