Ehrensvärd ehdotti Ruotsin kuninkaalle vuonna 1750, että Helsingin edustalle rakennettavan merilinnoituksen nimeksi tulisi Sveaborg symboloimaan sen ”ikuista…

Kysytty

Ehrensvärd ehdotti Ruotsin kuninkaalle vuonna 1750, että Helsingin edustalle rakennettavan merilinnoituksen nimeksi tulisi Sveaborg symboloimaan sen ”ikuista kuulumista Ruotsin valtakuntaan”.

Yritin selvittää käsitteen ”Moder Svea” alkuperää ja sain selville seuraavaa:
Moder Svea nähdään Ruotsin kuningaskunnan allegoriana. Patrioottisena Ruotsin symbolina Moder Svea esiintyi ensimmäistä kertaa runoilija Gunno Eureliuksen vuonna 1697 Kaarle XI:n kunniaksi kirjoittamassa runossa Kunga Skald.
Ensimmäinen kuva Moder Sveasta on tiettävästi vuodelta 1729 nykyisen Riksbankenin muistomitalissa. Johann Hedlinger kuvaa siinä Svean naispuolisena soturina, valkyriana, joka istuu edessään Ruotsin vaakunakilpi ja vierellään leijona. Lähes sama kuva on seinämaalauksena Drottningholmin kuninkaanlinnassa. Samaa kuvaa on myöhemmin käytetty pitkään Ruotsin seteleissä ja postimerkeissä ja siitä tuli perinteinen kansallinen symboli.

Pystyttekö ystävällisesti täydentämään tätä? Onko käsite tosiaan erään runoilijan keksimä vai onko sillä muuta taustaa?

Vastaus

Vastattu

NE - Nationalencyklopedin mukaan Moder Svea olisi esiintynyt ensimmäisen kerran Ruotsin kansakunnan henkilöitymänä Georg Stiernhielmin runossa "Heroisch Jubel-Sång" vuodelta 1644. Runo oli kirjoitettu kuningatar Kristiinalle hänen valtaannousunsa ja täysi-ikäisyytensä kunniaksi. Se levisi tämän jälkeen laajempaan tietoisuuteen mm. Anders Wolimhausin (tunnetaan myös nimellä Anders Leijonstedt) runon "Svea Lycksaligheets Triumph" (1672) ja Gunno Dahlstiernan (Eurelius) runon "Kunga-Skald" (1698) kautta:
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/svea