Otsikko
Mistä internetissä löytäisin tietoa Pirkanmaan tai Tampereen perinneruoista ja niiden valmistuksesta? Kaikki ko. alueiden perinneruokiin liittyvä tieto olisi…

Kysytty

Mistä internetissä löytäisin tietoa Pirkanmaan tai Tampereen perinneruoista ja niiden valmistuksesta? Kaikki ko. alueiden perinneruokiin liittyvä tieto olisi tervetullutta. -Kiitos!-

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyvä paikka aloittaa Internet-haku on Makupalat-linkkihakemisto ja siellä ruokaperinnesivu http://www.makupalat.fi/ ja sen alla kohta
"Suomalaisia perinne- ja maakuntaruokia". Tosin sen altakaan ei löydy juuri vihjeitä alueemme ruokakulttuuriiin. Mustalle makkaralle on kyllä oma sivustonsa
eli http://www.reklaamikari.fi/musta/index.html .
Tampereen kaupungin sivuilla löytyy osoitteesta wwww.historia.tampere.fi tamperelaisten historiasta lukuisia sivuja, joista arkielämästä kertovilla sivuilla on tietoa myös elintarvikkeista eri aikoina.(http://www.historia.tampere.fi/arki/index2.htm )
Koska Internetistä ei löydy juurikaan hyviä tiedonlähteitä kysymykseesi, suosittelisin, että hakisit lähimmästä kirjastosta lisää aihepiiristä perinteisessä kirjan muodossa. Tässä muutama hyvä kirja tästä aihepiiristä :
HELIN, Martti
Pirkanmaan ruoka- ja tapakulttuuri
Tampere : Pirkanmaan maakuntaliitto, 1990
HELIN, Martti
Jos et syä nin kattele :tamperelaisesta ruokaperinteestä
Tampere-seura, 1990
TAMPERE : tutkimuksia ja kuvauksia VI
ja siellä artikkeli Talonpojan ruoasta entisaikana
hämäläistä ruokaperinnettä löytyy myös seuraavista kirjoista
POUTIAINEN, Ritva
Hyväll on nimie paljo :perinneruokaopas
Koski HL 1996
HÄMÄLÄISTÄ ruokaperinnettä
Hämeen maatalouskeskus 1989
lisäksi on lukuisa joukko muitakin teoksia, joissa on eri maakuntien ja pitäjien ruokakulttuureja ja reseptejä kerätty yksiin kansiin.
Näistä esimerkkinä vaikkapa Jaakko Kolmosen teos Suomen pitäjaruoat,jonka osassa 2 ovat Häme ja Pirkanmaa.
Lisäksi Internetin välityksellä voit käyttää tiedonhaussa apuna
Pirkittaa - Pirkanmaan aluetietokantaa, josta löydät aihepiiristä lisää viitteitä mm. aikakauslehtiartikkeleihin. Lehdet ovat luettavissa Tampereen kaupunginkirjastossa. Tammerkoski-lehdessä on lukuisia artikkeleista aiheestasi
kuten esimerkiksi "Hämäläisestä kansanomaisista ruuista ja ruokataloudesta"
Tammerkoski-lehden numerossa 9-19 vuodelta 1986.
Kirjastoissa on lehtartikkelihakuihin käytettävissä muitakin apuvälineitä.