Mistä Helsingin Kampissa, 00180-postinumeroalueella, sijaitseva Lastenkodinkatu (josta risteää Lastenkodinkuja) on saanut nimensä? Onko seudulla ollut joskus…

Kysytty

Mistä Helsingin Kampissa, 00180-postinumeroalueella, sijaitseva Lastenkodinkatu (josta risteää Lastenkodinkuja) on saanut nimensä? Onko seudulla ollut joskus lastenkoti, vai mikä mahtaa olla historia nimen taustalla?

Vastaus

Vastattu

Katu on todellakin saanut nimensä lähellä sijainneesta lastenkodista. Kyseessä oli Helsingin rouvasväenyhdistyksen 1860-luvulla rakennuttama lastenkoti. Kadun nimi on ollut käytössä jo 1880-luvulla ja viralliseksi se vahvistettiin v. 1909. Rakennus toimi myöhemmin kansakouluna ja se purettiin 1970-luvun alussa uusien liikennejärjestelyjen tieltä.

Lähteet:

Helsingin kadunnimet. Helsingin kaupungin julkaisuja n:o 24. Helsinki 1970.

Kaija Ollila ja Kirsti Toppari: Puhvelista Punatulkkuun – Helsingin vanhoja kortteleita.  Helsingin Sanomat 1975.  (s.194)

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ihan vain huviksi:

Äitini (1948, ei-stadilainen) lorutteli ennen näin:
La Stenko Dinka Dulla ... Meri kommereen!