Missä Muumikirjassa on Vilijonkka, joka pelkää menettämistä ja kun hän sitten menettää myrskyssä (?) kaiken, koska se mitä hän on eniten pelännyt, on nyt…

Kysytty

Missä Muumikirjassa on Vilijonkka, joka pelkää menettämistä ja kun hän sitten menettää myrskyssä (?) kaiken, koska se mitä hän on eniten pelännyt, on nyt tapahtunut ja nyt hän on siitä helpottunut, kun ei tarvitse enää pelätä?

Kuullostaa sekavalta, mutta näin minä sen muistelen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi Vilijonkka on Tove Janssonin novellissa Vilijonkka joka uskoi onnettomuuksiin (Filifjonkan som trodde på katastrofer). Novelli sisältyy teokseen Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia (Det osynliga barnet och andra berätteleser, 1962, suom. Laila Järvinen, useita painoksia).

Jansson, Tove: Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia (1991)

http://www.kirjasampo.fi/