Missä laulussa laulettiin pienestä keinuhevosesta ? vanha laulu

Kysytty

Missä laulussa laulettiin pienestä keinuhevosesta ? vanha laulu

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keinuhevonen-nimisiä lauluja on useita. Kansallisdiskografia Violassa mainitsee ainakin puoli tusinaa. Jos jättää pois uusimmat, jäljelle jää silti useita vaihtoehtoja:

1. "Keinuhevonen" (säv. Kauko Muje, san. Vuokko Muje). Julkaistu LP-levyllä Samuli Satunen: Lakkari lastenmaa, 1981. Laulussa on kertosäe "Vaan kerro missä on ratsusi juossut, kun se noin päätä keinuttaa.

2. "Keinuhevonen" (säv. Sirkka Valkola-Laine, san. Kirsi Kunnas). Julkaistu LP-evyllä Myyrä Matikainen ja muita Sirkka Valkola-Laineen lauluja. 1972, SFLP8519. Sanat alkavat ilmeisesti "Mullapa oli keinuhepo, jossa oli valkeita pilkkuja".

3. "Poika ja keinuhevonen" (säv. J. Haapamäiki, san. Leena Ravanti). Julkaistu Hannu Kautiaisen omakustannelevyllä 1981.

4. "Keinuhevonen" (säv. Teppo Salakka, san. Kalevi Artell). Alkusanat: Hoi hopoti hoi. Julkaistu ainakin Keravan Mieslaulajaien cd:llä Tupa on täynnä tuppisuita.

5. "Gunghästen". Ruotsalainen laulu, säveltäjä Alice Tegnér (1864-1943). Tästä ei löytynyt merkkejä suomalaisesta levytyksestä, mutta laulusuomennos on saattanut olla jossakin vanhassa laulukirjassa.

6. "Keinuhevonen". Laulun tekijä Markku Tommila, esittäjä Doora-yhtye LP-levyllään Peikkona läpi elämän, 1986.