Mieheni puolesta kyselen: Löytyykö muita palokunta-aiheisia lauluja kuin Kylän suuri kypärä ja letku letkeä.. ja Palokundlaiste veis…

Kysytty

Hei!
Mieheni puolesta kyselen:
Löytyykö muita palokunta-aiheisia lauluja
kuin Kylän suuri kypärä ja letku letkeä..
ja Palokundlaiste veis…

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kylän suurimmasta kypärästä lauletaan Toivo Kärjen säveltämässä ja Juha Vainion sanoittamassa laulussa "Tulta päin". Hj. Nortamon sanoittama "Palokundlaiste veis" tunnetaan myös nimellä "Rauman brankkori-marssi" tai "Rauma' prankkori marss'" (erilaisia kirjoitusasuja on useita).

Lauluja voit etsiä aiheen mukaan Yleisradion Fono-tietokannasta. Aihehaussa voit selata, millaisia asiasanoja Yleisradion tietokannassa käytetään. Palo-alkuisten asiasanojen joukossa on esim. palokunta, vapaapalokunta, palomies ja paloauto.

Kirjastoissa yksittäisiä lauluja ei asiasanoiteta aiheen mukaan, mutta kokonaiset julkaisut kyllä. Asiasanalla palokunnat Finnasta löytyy kuitenkin vain soittokuntien äänitteitä, joissa on instrumentaaliesityksiä, esim. Helsingin Palokunnan Soittokunnan cd-levy "Letkujenkka". Toinen vaihtoehto on etsiä sanoilla, jotka voivat olla laulun nimessä tai alkusanoissa. Tällöin osa sopivista lauluista voi jäädä löytymättä ja osa löytyneistä lauluista ei välttämättä liitykään aiheeseen.

Muutamia aiheeseen jollakin tavalla liittyviä lauluja löysin:

"Vanhan vaahtosammuttimen alla" (säv. ja san. Jussi Liski)

"Palomiehen vapaapäivä" (säv. ja san. Jussi Asu)

"Palomestarin hambo" (säv. Pertti Husu, san. Pertti Rainio)

"Palokuntajuhlat" (esitt. Eemeli)

"Älywapaa palokuntalaulu" (säv. George Romain eli Aarno Raninen, san. Alan Dorkin eli Pertti Reponen)

Myös lastenlauluissa on palomiesaiheisia lauluja (esim. "Palomies", "Palomiehet työssä", "Pikku palomies", "Ieso Ala-Vikkelä").

Englanninkielisiä lauluja voit etsiä hakukoneella esim. sanoilla fireman songs tai firefighters songs.

Lähteitä:

Yleisradion Fono-tietokanta: www.fono.fi

Finna-hakupalvelu: https://finna.fi