Missä kirjastossa minulla olisi mahdollisuus siirtää VHS-nauhalta CD-levylle yksityinen, harrastelijan ottama hääfilmimme, joka on n. 20 vuotta vanha? Pitääkö…

Kysytty

Hei!
Missä kirjastossa minulla olisi mahdollisuus siirtää VHS-nauhalta CD-levylle yksityinen, harrastelijan ottama hääfilmimme, joka on n. 20 vuotta vanha?

Pitääkö minulla olla uusi CD mukanani? Minkälaisen ostan?

Olen täysi tollo teknisissä asioissa, joten tarvitsen kirjastossa ehdottomsasti apua toimenpiteeseen. Voinko/pitääkö varata aika? Mistä? Keneltä?

Odotan innolla vastaustanne! Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Useissa HelMet-kirjastoissa on mahdollisuus digitoida VHS-kasetteja DVD-levylle. Tässä lista niistä kirjastoista, joissa tämä onnistuu:
http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut?service=VHS-DVD+-digit…

Kun valitset listasta itsellesi sopivan kirjaston, voit katsoa kyseisen kirjaston omalta sivulta tarkemmat tiedot. Esimerkiksi täällä Pasilan kirjastossa olevalle digitointilaitteelle voit varata ajan alla olevan sivun ohjeiden mukaan:
http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto/Palve…

Voit tietysti yhtä hyvin myös soittaa haluamaasi kirjastoon ja varata ajan sillä tavoin.

Ainakin Pasilan kirjastossa (kuten käsittääkseni muissakin) on myytävänäkin digitointiin sopivia DVD-levyjä hintaan 2,00€ / kpl, joten omia ei tarvitse tuoda mukana.

Digitointi on sinänsä hyvin yksinkertaista ja kokematonkin käyttäjä pystyy tekemään sen laitteen vieressä olevan helpon käyttöohjeen avulla, mutta totta kai kirjaston henkilökunta opastaa tarvittaessa.

Tervetuloa!