Missä kirjassa/kirjoissa tai nettisivulla ym. käsitellään kattavasti Populaarimusiikin historiaa tähän päivään asti?

Kysytty

Missä kirjassa/kirjoissa tai nettisivulla ym. käsitellään kattavasti Populaarimusiikin historiaa tähän päivään asti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi on niin yleinen, että siihen on hankala vastata, paitsi jos toteaa, ettei tällaista kirjaa tai nettilähdettä ole olemassakaan. Et täsmennä, täytyykö tekstin olla suomeksi vain kelpaako esimerkiksi englannin kieli. Et myöskään rajaa aihetta esimerkiksi suomalaiseen populaarimusiikkiin. Myös sana "populaarimusiikki" on niin monitulkintainen, että on vaikea tietää, mitä sillä milloinkin tarkoitetaan. Joskus sillä tarkoitetaan vain ns. pop-rock -tyylistä musiikkia, mutta esimerkiksi kirjastoissa se tarkoittaa hyvin laajasti ottaen kaikkea viihteestä, popista, jazzista, bluesista ja reggaesta gospeliin,

Yleisesti ottaen voi sanoa, että "populaarimusiikki" kokonaisuudessaan ja rajaamatta on niin laaja aihepiiri, ettei mikään teos pysty sitä kattamaan. Vielä vaikeammaksi asian tekee vaatimus historian ulottumisesta tähän päivään asti. Ajantasaisuus on yleisesityksissä erittäin vaikeaa.

Edellä olevien varaumien takia on korkeintaan mahdollista suositella joitain kirjoja ja nettisivuja, joiden käsittely on suhteellisen laaja-alaista. Ehdottomasti tehokkaampaa on mennä itse jollekin isolle musiikkiosastolle keskustelemaan asiasta, koska silloin voi täsmentää tarvettaan.

Suomalainen populaarimusiikki
* Populaarimusiikki / Pekka Jalkanen (WSOY 2003 - osa Suomen musiikin historia -sarjaa)
Ainoa ns. musiikkitieteellinen yleishistoriikki kotimaisesta populaarimusiikista, mutta senkään käsittely ei ulotu 2000-luvun ilmiöihin.
* Jee, jee, jee : Suomalaisen rockin historia (WSOY 1998)
Käytännössä ainoa kotimaisen rock- ja popmusiikin yleishistoriikki.

Kansainvälinen populaarimusiikki
* Jazz : koko tarina (Readme 2011)
Laaja jazzin yleishistoriikki.
* Paytress: Rock kautta aikojen (Gummerus 2012)
Tuore pop-rock-tyylin yleishistoriikki.

Jos etsii lyhyitä yleisesityksiä, Wikipedian artikkelit ovat mielestäni siihen tarkoitukseen erinomaisia, varsinkin englanninkieliset.

Mutta tule ihmeessä käymään musiikkiosastolla, siellä pystytään kysymykseesi paneutumaan kunnolla.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto