Missä kaikissa maissa on parempi elintaso kuin Suomessa?

Kysytty

Missä kaikissa maissa on parempi elintaso kuin Suomessa?

Vastaus

Vastattu

Yleinen tapa vertailla eri maiden elintasoa on jakaa kunkin maan bruttokansantuote (bkt) sen väkiluvulla. Kansainvälisen valuuttarahaston (IMF) julkaisemassa vertailussa vuodelta 2019 Suomi on sijalla 15. Sitä paremmin sijoittuvat järjestyksessä Luxemburg, Sveitsi, Irlanti, Macao, Norja, Qatar, Yhdysvallat, Islanti, Singapore, Tanska, Alankomaat, Australia, Ruotsi ja Itävalta. (https://www.imf.org/external/datamapper/NGDPDPC@WEO/ITA/KOR/SGP)

Muitakin tapoja vertailla eri maiden elintasoja on. The Social Progress Imperative -järjestö on kehittänyt oman indeksinsä, joka huomio talouskehityksen sijaan erilaisia kansalaisten perustarpeisiin, hyvinvointiin ja oikeuksiin liittyviä tekijöitä. Perustarpeissa mitataan esim. ravinnon ja puhtaan juomaveden saantia ja ympäristön turvallisuutta, hyvinvoinnissa terveydenhuoltoa, koulutusta ja teknologian saavutettavuutta ja oikeuksissa mm. poliittista valinnanvapautta, suvaitsevaisuutta ja tasa-arvoisuutta. Näillä mittareilla Suomi oli vuoden 2019 vertailussa neljäs, ja sen edelle sijoittuivat Norja, Tanska ja Sveitsi (https://www.socialprogress.org/assets/downloads/resources/2019/2019-Soc…).