Tulin katsoneeksi dokumenttifilmin pätkiä Amerikan yhdysvalloista toisen maailman sodan jälkeen. Miten sodan jälkeen nuorisolla Amerikassa olikaan noin…

Kysytty

Tulin katsoneeksi dokumenttifilmin pätkiä Amerikan yhdysvalloista toisen maailman sodan jälkeen.
Miten sodan jälkeen nuorisolla Amerikassa olikaan noin vauraan tuntuista vaikkapa meihin suomalaisiin verrattuna?
Kuppilassa käydään ja ostellaan grilliherkkuja sekä limua.
Nuorilla on autoja jolla ajella.
Tietääkseni Suomessa oli melko köyhät ajat ja jätskibaaritkin hyvin vaatimattomia.
Eikö sota-aika vaikuttanut ollenkaan yhdysvaltoihin?
Ja miksi se vaikutti, meihin suomalaisiin, niin että oltiin polvillamme vielä vuosia?

Vastaus

Vastattu

Sodanjälkeistä ajanjaksoa 1945–65 Yhdysvalloissa on luonnehdittu "huikean taloudellisen kasvun vuosiksi". Sota vaikutti 1930-luvun lamavuosien jälkeen Yhdysvaltain talouteen elvyttävästi. Sodan aiheuttama kysyntä antoi talouselämälle vauhtia ja sotaa seuranneet vuodetkin olivat nopean taloudellisen kasvun aikaa. Välittömästi toisen maailmansodan jälkeen amerikkalaisten tulot olivat korkeammat kuin yhdenkään toisen valtion asukkaiden.

Dwight D. Eisenhowerin presidenttikaudella (1953–61) Yhdysvaltojen hallitus koostui pääasiassa liikemiestaustaisista ministereistä, jotka painottivat talouspolitiikassa vahvaa julkista taloutta ja hyvää palkkakehitystä. Eisenhowerin Amerikassa julkisen sektorin vaikutus maan talouselämään tuntui läpi koko 1950-luvun. Julkisen rahoituksen suuri osuus talouden kokonaisuudessa ei hidastanut talouskasvua, sillä 1940-luvun veronkevennyksistä huolimatta Yhdysvallat yhä verotti kansalaisiaan kuten muutkin länsimaat ja julkinen talous pysyi hyvin tasapainossa.

Suomessa elettiin vielä 1950-luvulla sodan jälkeisen niukkuuden ja osin säännöstelytalouden aikaa. Valtiontalous oli pahoin velkaantunut sodan aikana. Sodan päätyttyä sitä rasittivat sotakorvaukset, asutustoiminta sekä erilaiset korvaukset siirtoväelle, invalideille, orvoille jne. Ne rahoitettiin pitämällä verorasitus korkeana.

Meillä talouskasvu käynnistyi huomattavasti hitaammin kuin Yhdysvalloissa. Toisen maailmansodan päättymisen aikoihin Suomen elinkeinorakenne oli vanhakantainen ja näihin aikoihin Suomi muistutti enemmän Itä-Euroopan pieniä maita kuin muita Pohjoismaita. Elintason nousu alkoi vasta, kun yhteiskuntapolitiikassamme tapahtui jyrkkä muutos ja maatalouden asemesta alettiin järjestelmällisesti vannoa taloudellisen kasvun ja teollistamisen nimiin.

Lähteet ja kirjallisuutta:
Ari Helo, Amerikan Yhdysvaltojen historia
Antti Karisto, Pentti Takala & Ilkka Haapola, Matkalla nykyaikaan : elintason, elämäntavan ja sosiaalipolitiikan muutos Suomessa
Reino Kero, Auvo Kostiainen & Keijo Virtanen, Uuden maailman jättiläinen : Yhdysvaltain historia
Erkki Pihkala, Taloudellinen kasvu ja yhteiskuntamurros. – Teoksessa Suomen historia. 8
Täältä tulee nuoriso! : 1950–79

4 ääntä

Kommentit

Tampere! Kiitos taas!