Otsikko
Mikä on mahdollinen rahallinen arvo lasipullolle jossa lasinen kierrekorkki? Korkissa pieni särö mutta muuten koko pullo ehjä. Pullossa ei ole mitään merkintää…

Kysytty

Mikä on mahdollinen rahallinen arvo lasipullolle jossa lasinen kierrekorkki? Korkissa pieni särö mutta muuten koko pullo ehjä. Pullossa ei ole mitään merkintää.

Entä onko sellainen pullo harvinainen jossa on lasinen kierrekorkki?
Onko niitä tehty suomessa? Koska?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Lasinen kierrekorkki pullossa kuulostaa harvinaiselta. Valmistusaikaa ja -paikkaa sekä hintaa on mahdoton arvioida näkemättä pulloa tai kuvaa pullosta. Myös merkintöjen puuttuminen tekee tunnistamisen hankalaksi. Pienikin särö tai lohkeama yleensä laskee esineen hintaa keräilyesineenä tuntuvasti.
Pullo kannattaa digikuvata, jotta kuvan voi lähettää sähköpostitse.

Kirjastoista löytyy jonkin verran lasinvalmistajien tuoteluetteloita. esim. täällä Lappeenrannan maakuntakirjastolla Karhulan lasitehtaan kristallivalmisteiden kuvasto, alunperin julkaistu v. 1933. ynnä muita.
Jos kotipaikkakunnallanne toimii antiikkiliike, osataan siellä ehkä arvioida pullon alkuperää ja hintaa.
Lappeenrannassa antiikilasin tuntemusta löytyy esim. antiikkikauppias Janne Tarvaiselta, puhelin: +358505672540,janne@gallerytarvainen.fi

Suomen lasimuseon puoleenkin voi kääntyä: puh.(019)7584108 glass.museum (at) riihimaki.fi