Minun pitäisi kirjoittaa lappilaisesta kirjailijasta, Annikki Kariniemestä. Löydän vain hänen kirjoittamiaan romaaneja ja elämäkertoja. Löytäisitkö jotain…

Kysytty

Minun pitäisi kirjoittaa lappilaisesta kirjailijasta, Annikki Kariniemestä. Löydän vain hänen kirjoittamiaan romaaneja ja elämäkertoja. Löytäisitkö jotain missä hänestä itsestään kirjoitetaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Annikki Kariniemi on kirjoittanut itsestään muistelmateokset ”Minä aina kompuroin” (Otava, 1980) ja ”Ristisiipi” (Otava, 1982).

Kariniemestä löytyy tietoa myös teoksesta ”Pohjois-Suomen kirjallisuushistoria” (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2010) ja Ismo Loivamaan kirjasta ”Kotimaisia nuortenklassikoita. 3” (Avain, 2011).

Osoitteesta http://www.kansallisbiografia.fi/kb/artikkeli/8477/ löytyy ”Kansallisbiografian” artikkeli Kariniemestä. Teossarja on julkaistu myös painettuna nimellä ”Suomen kansallisbiografia”.

Runsaasti Kariniemeä koskevia lähteitä löytyy Kirjasammosta osoitteesta http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aperson_123272666747225. Sieltä hänen teostensa nimiä klikkaamalla voi lukea myös niiden esittelyjä, mikäli sellainen materiaali kiinnostaa.

3 ääntä

Kommentit

Annikin sisar Viola Kuistio on kirjoittanut lapsuudestaan "Kaulusköyhälistöä". Googlaapa "viola kuistio annikki kariniemi"

Annikki Kariniemen elämä upseeripuolison kanssa on ollut innoituksen perustana Rosa Liksomin kirjalle Everstinna.