Otsikko
Minulle on joskus sanottu, että Japanissa on ollut alusta asti paljon asukkaita. Mitähän tuo "alusta asti" tarkalleen tarkoittaa ja paljonko siellä on ollut…

Kysytty

Minulle on joskus sanottu, että Japanissa on ollut alusta asti paljon asukkaita. Mitähän tuo "alusta asti" tarkalleen tarkoittaa ja paljonko siellä on ollut asukkaita silloin kun ensimmäiset asukkaat ovat saapuneet? Ilmeisesti paljon sen aikaiseen maailman asukaslukuun nähden?

Vastaus

Vastattu

Japanin varhaishistoria on paljolti hämärän peitossa, mikä selittyy saarten eristyneisyydellä. Japanilaisten alkuperästäkään ei ole tarkkaa tietoa, vaikka saarten varhaisin asutus onkin hyvin vanhaa: arkeologisten löytöjen perusteella pidetään mahdollisena, että alue on ollut asuttu ainakin 30 000 vuoden ajan, mahdollisesti jopa 50 000 vuotta. Sen ensimmäiset asukkaat olivat todennäköisesti metsästäjä- ja keräilijäkansaa, joka saapui nykyiset Japanin saaret vielä 20 000 vuotta sitten Aasian mantereeseen yhdistäneitä kannaksia pitkin; Hokkaidō oli yhteydessä Siperiaan, Honshū Koreaan, ja nykyinen Japaninmeri Japanin ja Korean välillä oli suuri sisäjärvi.

Varhaisimmat Japania käsittelevät kirjalliset dokumentit ovat ensimmäiseltä ajanlaskua edeltävältä vuosituhannelta, joten käytännössä kaikki, mitä sen varhaisimmasta historiasta tiedetään, on saatu selville arkeologisen tutkimustyön kautta. Mitä paleoliittisen kauden Japanin asukaslukuun tulee, siitä on mahdotonta sanoa mitään ehdottoman varmaa. Japanin happamassa vulkaanisessa maaperässä ei ole säilynyt paljonkaan fossiilisia jäänteitä muinaisista japanilaisista itsestään – näitä on löydetty ainoastaan muutamasta kohteesta. Työkalu- ja muita sivilisaatioon viittaavia löytöjä sitä vastoin on tehty runsaasti – tutkituista arkeologisista kohteista ainakin 2000 on peräisin paleoliittiselta kaudelta, mikä on omiaan viittaamaan ajankohtaan nähden suhteellisen laajan ihmispopulaation olemassaoloon.

Lähteet:
Martin Collcutt, Marius Jansen & Isao Kumakura, Cultural atlas of Japan
Risto Kari, Historian ABC : kaikkien aikojen valtiot. 2
Richard Tames, Matkaopas historiaan : Japani