Minulle on jäänyt mieleen nuorten kirja, jonka luin nuorena 90-luvun puolivälissä Lappeenrannan kirjastosta lainattuna. Kirja kuului silloiseen luokkaan "hyvän…

Kysytty

Minulle on jäänyt mieleen nuorten kirja, jonka luin nuorena 90-luvun puolivälissä Lappeenrannan kirjastosta lainattuna. Kirja kuului silloiseen luokkaan "hyvän ja pahan taistelu" kirjoittajaa en muista, mutta epäilen sen olleen ulkomainen. Kirjan tapahtumat sijoittuivat Titanicin uppoamisen aikaan ja siitä olikin maininta kirjassa ja kirja kertoi (vakavaraisesta?) perheestä joka asui kaupungissa ja jonne saapui eriskummallinen nuori ja salaperäinen tyttö lastenhoitajaksi. Myöhemmin kirjassa muistaakseni tapahtumat sijoittuivat kaupungin ulkopuolelle isoon kartanoon, jossa sama tyttö oli töissä. Kirja on kiehtonut mieltäni edelleen ja haluaisin kovasti lukea sen uudelleen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaankin Maria Gripen kirjasarja, johon kuuluu neljä kirjaa: Salaisuus varjossa (Skuggan över stenbänken, 1982, suom. Tammi 1985); ...ja metsän valkeat varjot (...och de vita skuggorna i skogen, 1984, suom. Tammi 1987); Varjojen lapset (Skuggornas barn, 1986, suom. Tammi 1988) ja Varjojen kätkö (Skugg-gömman, 1988, suom. Tammi 1990).

Tapahtumat sijoittuvat 1900-luvun alkuun. Ensimmäisessä osassa 14-vuotiaan Bertan kotiin tulee palvelijattareksi salaperäinen Carolin. Koko perhe joutuu Carolinin lumoihin, mutta Berta saa huomata, että tytössä on myös jokin salainen, pimeä puoli. Toisessa osassa Berta ja Carolin lähtevät yhdessä Rosengåvan linnaan, jossa he toimivat salaperäisten kaksossisarusten seuralaisina, ja myös kolmannen kirjan tapahtumat sijoittuvat linnaan. Neljäs osa on aiemmista poiketen kerrottu Carolinin näkökulmasta, ja siinä hän tähtää haaveilemaansa näyttelijän ammattiin.