Ruusun aika -televisiosarjan kuvaukset

Kysytty

Minulla on Ruusun aika dvd:llä. Minua on joskus mietityttänyt, että kuinka kauan ennen jaksojen esitystä jaksot on kuvattu. Kun Ruusun ajan ensimmäinen jakso on Wikipedian mukaan esitetty ensimmäisen kerran 17.11.1990, ja 24. jakso, joka on sarjan ensimmäisen tuotantokauden viimeinen on esitetty 28.4.1991. Tässä viimeksi mainitussa jaksossa juhlitaan perheen Meri-tyttären lakkiaisia, ja jaksossa on kyllä selvästi toukokuun loppu tai kesäkuun alku, eli se on varmasti kuvattu siis vuonna 1990, vaikka sarjassa luultavasti eletäänkin kevättä 1991. Sarjassa ei missään kohtauksessa mainita, mikä vuosi nyt on menossa. Sarjan toinen tuotantokausi sisälsi 10 jaksoa, joista ensimmäinen esitettiin ensimmäisen kerran 19.10.1991 ja viimeinen 21.12.1991. Nämä on ilmeisesti kuvattu kaikki vuonna 1991.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Katso-lehden mukaan "Ruususten koti on ollut pystyssä MTV:n filmihallissa heinäkuusta 1990 saakka". Kohtauksia kuvattiin sekaisin eri jaksoihin "mahdollisimman tehokkaasti". Yhden osan tekemiseen kului kuvausaikaa viikon verran (42/1991).  Jukka Puotila otti sarjan tekoa varten puolitoista vuotta virkavapautta Kansallisteatterista, jonne hän palasi 7. marraskuuta 1991. Sarjaa tehtiin kokopäivätyönä puolentoista vuoden ajan. Kuvauksissa saattoi olla kahdenkin viikon mittaisia taukoja (50/1991). Näiden tiedonmurusten perusteella Ruusun ajan kuvaukset sijoittuvat heinäkuun 1990 ja marraskuun 1991 väliselle ajanjaksolle. Kaikkia yhteen jaksoon sisältyviä kohtauksia ei välttämättä ole kuvattu samaan aikaan. Tämän tarkempia tietoja en sarjan tuotantovaiheista onnistunut käytettävissäni olevista lähteistä löytämään.