Minulla on n.10v hapankirsikkapuu pihalla. (en tiedä lajiketta) Olen laittanut muutamaan pistokkaan juurtumaan. Jos juurrutan ja istuta ne maahan niin tuleeko…

Kysytty

Minulla on n.10v hapankirsikkapuu pihalla. (en tiedä lajiketta) Olen laittanut muutamaan pistokkaan juurtumaan. Jos juurrutan ja istuta ne maahan niin tuleeko niistä samaa lajia kuin emopuu ja kukkivat ne vielä tai saatikka tekee vielä hedelmää vanhempana?

Ps. Mitä lajiketta voisi olla hapankirsikka jossa/joka on
*tummanvihreät lehdet.
*hieman hapokas ei niin makea hedelmä, jossa on kypsää tummanpunaiset hedelmät joissa on n. saman värinen hedelmäliha hedelmistä tulee aromaattinen haju. Hedelmät kypsyvät kesäkuun lopulla/keskivaiheella.
*Puun huippu on pyöreähkö.
*se on n. 3.5 -4 metriä
*puu sijaitsee Vantaalla eli kasvuvyöhyke yhdellä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

FT, yli-intendentti Helsingin yliopiston kasvitieteen laitokselta vastasi kysymykseen:

Tervehdys,

"Kyllä niistä samaa lajia ja lajiketta tulee, ja sopivalla paikalla tulevat aikanaan kukkimaan ja tekemään hedelmää.

Lajikkeita on niin paljon, etten siihen kysymykseen osaa vastata."

ystävällisin terveisin, Henry Väre

Voitte myös tiedustella asiaa Hämeen ammattikorkeakoulusta, jossa opetetaan puutarha-alaa:
http://www.hamk.fi
+358 3 646 5222

Internetissä on puutarha-alan sivusto:
www.puutarha.net, jossa on alan harrastajat vaihtavat tietojaan ja siellä on myös kysymys- ja vastauspalvelu.

HelMet-haulla löytyi kirja:
Puutarhan hedelmäpuut : omenat, päärynät, luumut, kirsikat / Leif Blomqvist ; [valokuvat: Leif Blomqvist ; suomentaja: Hellevi Kytölä]
Blomqvist, Leif. Kirjan voi varata mistä tahansa HelMet-kirjastosta.

Helsingin yliopiston kasvitieteen yksikön kirjastosta löytyy enemmän aiheesta:
Kasvitieteen yksikön kirjasto: Kirjastosihteeri Sirkka Sällinen (etunimi.sukunimi@helsinki.fi; p. 02941 24407).

Kasvitieteellisessä museossa voi myös vierailla:
Käyntiosoitteet:
Kasvimuseo ja Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha: Unioninkatu 44 / Kaisaniemenranta 2, 00170 Helsinki
Kumpulan kasvitieteellinen puutarha: Jyrängöntie 2, 00560 Helsinki.
Lisätietoja Internet-sivuilta:
http://www.luomus.fi/fi/kaisaniemen-kasvitieteellinen-puutarha