Miten tilavuus lasketaan? Paljonko täytyisi ostaa multaa perennapenkkiin? Mitat suorakaiteen muotoiseen perennapenkkiin ovat 1*2 metriä, ympyrän muotoiseen…

Kysytty

Miten tilavuus lasketaan? Paljonko täytyisi ostaa multaa perennapenkkiin? Mitat suorakaiteen muotoiseen perennapenkkiin ovat 1*2 metriä, ympyrän muotoiseen halk. 1,6 metriä ja kolmion muotoiseen 2,8*2*2 metriä. Korkeus suositus on 0,5 metriä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suorakaiteen tilavuus: pituus * leveys * korkeus
Kolmion tilavuus sivu: * sivu * korkeus / 2
Ympyrän tilavuus: π * ympyrän säde² * korkeus.

Tilavuuden laskemisesta lisää esimerkiksi osoitteessa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tilavuus.

Antamillasi mitoilla sain omien laskelmieni mukaan seuraavanlaiset perennapenkkien tilavuudet: suorakaide 1 m³, kolmio noin 1,5 m³, ympyrä 1 m³. Yhden kuutiometrin tilavuus on 1000 litraa.

Suosittelen kuitenkin, että käytätte näitä tietoja viitteellisinä ja kysytte asiasta vielä tarkemmin alan asiantuntijoilta. Esimerkiksi Viherpiha lehden verkkosivuilla on ”Viherpiha vastaa” palvelu, jossa voi saada asiantuntijoilta vastauksia. http://www.viherpiha.fi/

155 ääntä
Asiasanat

Kommentit

1 kuutiometri = 1000 litraa , ei sata

Ei suorakulmiolla, kolmiolla ja ympyrällä ole tilavuutta. Ne ovat kaksiulotteisia.

Kommunikaatiossa kannattaa ymmärtämisen varmistamiseksi hyödyntää niitä käsitteitä, joita keskustelukumppani kuhunkin entiteettiin viitatessaan käyttää. Suurin osa ihmisistä ymmärtää tämän vaistomaisesti, mutta osalle asia täytyy erikseen osoittaa.