Löytyisikö suomenkielisiä nimiä näille kasveille: 1. Entada gigas (engl. Sea bean), maailman suurin palkokasvi 2Tristellata africana (engl. Tri-star). Käännän…

Kysytty

Löytyisikö suomenkielisiä nimiä näille kasveille:
1. Entada gigas (engl. Sea bean), maailman suurin palkokasvi
2Tristellata africana (engl. Tri-star). Käännän kasveista kertovaa ohjelmaa, joka käsittelee kasvien kykyä kuljettaa siemeniään vaikka maailman ääriin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Entada gigas on tuttu kasvi, jolla ei ole suomenkielistä nimeä. Asiantuntija Leif Schulman Helsingin yliopiston Kasvitieteellisestä puutarhasta ehdotti puhelimessa, että siitä voisi antaa kuvauksen "jättimäinen hernekasveihin kuuluva liaani" tai että siitä puhuttaisiin tieteellisellä nimellä; nimen mahdollisesti toistuessa voisi käyttää entadaa.
2. Tristellata africana -nimistä kasvia ei ole. Tristellateia -niminen suku on mutta olemassa oleva Tristellateia africana ei ole Suomessa eikä Euroopassa tunnettu. Leif Schulmanin mukaan sitä voisi ohjelmassa kuvata trooppiseksi pieneksi pensaaksi tai puuksi Tristellateia africanaksi.
Helsingin yliopiston Kasvitieteellinen puutarha neuvoo tämäntyyppisissä yksittäisissä kysymyksissä, ja sinne pääsee yliopiston keskuksen kautta. Puhelinnumero on 1911.