Minulla on muistikuva, että äitini olisi joskus puhunut Tyrvään vapautuspäivästä, mutta kun en mielestäni löydä siitä tietoa ja muistelisin vielä, että päivä…

Kysytty

Hei
Minulla on muistikuva, että äitini olisi joskus puhunut Tyrvään vapautuspäivästä, mutta kun en mielestäni löydä siitä tietoa ja muistelisin vielä, että päivä olisi huhtikuulla, mutta se on arvoitus.
Ja voi olla että tämmöstä päivää ei ole, mutta kysyn kuitenkin, että mistähän päivästä olisi kyse, ja milloin sitä vietettiin??? Äitini oli syntynyt 1902.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisiko äitisi puhunut vuoden 1918 sisällissodan muistamisen vapausjuhlista, joita vietettiin vuosina 1919-1939 Tyrvään-Vammalan seudulla? Ensimmäiset vapausjuhlat järjestettiin 20.-21. huhtikuuta 1919.

Aiheesta on tehty opinnäytetyö, josta saa lisätietoa:

Sisällissodan muistaminen Tyrvään-Vammalan seudulla 1918-1939 / Kalle Pakarinen
(Joensuun yliopisto: Yhteiskunta- ja aluetieteiden tiedekunta, Suomen historia, 2008)

Työ on luettavissa myös verkossa:

http://epublications.uef.fi/pub/URN_NBN_fi_joy-20080029/URN_NBN_fi_joy-…