Otsikko
Minulla on Arabian kastikekulho, ehkä 1950 -luvulta, jonka pohjassa on kirjaimet F G. Internetistä en ole löytänyt tietoja muotoilijasta.

Kysytty

Minulla on Arabian kastikekulho, ehkä 1950 -luvulta, jonka pohjassa on kirjaimet F G. Internetistä en ole löytänyt tietoja muotoilijasta.

Vastaus

Vastattu

Marjut Kumelan ja Marja Blåfieldin kirjassa Keräilijän aarteet: Arabian astiastoja (ISBN 978-+51-0-36627-1) kerrotaan pohjan merkinnöistä s.154 näin: "Tehtaan sisäistä käyttöä varten jokaiselle esineelle on annettu mallitunnus, joka astioissa on kirjain tai kirjainpari. .... Vain poikkeuksellisesti mallitunnus vastaa suunnittelijan nimikirjaimia."

Samasta teoksesta löytyy s. 146 malli FG, jota on valmistettu vuosina 1956-1965. Kastikeastian ovat muotoilleet Kaarina Aho ja Göran Bäck.

Arabian taiteilijoista löytyy tietoa esim. Astiataivas liikkeen PDF tiedostosta. Linkki tiedostoon Kaarina Ahon lapsuudenkuva löytyy TaideArt sivustolta. Linkki sivulle.