Onko Teillä mitään aineistoa Yrjö Kukkapurosta?

Kysytty

Onko Teillä mitään aineistoa Yrjö Kukkapurosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kukkapuro, Yrjö (s. 1933), sisustusarkkitehti ja huonekalusuunnittelija. Taideteollisen korkeakoulun prof:na 1974-80 ja rehtorina 1978-80 toiminut Kukkapuro on huonekaluissaan, vars. sohvissaan ja nojatuoleissaan (mm. "Ateljee" 1964, "Karuselli" 1965, "Remmi" 1972), kiinnittänyt erityistä huomiota ergonomiaan. Hän on myös suunnitellut sisustus- ja näyttelykokonaisuuksia sekä kotimaassa että ulkomailla. Kukkapuro on ollut taiteilijaprof:na 1988-93. Hän sai Kaj Franck -palkinnon 1995.

Lisää tietoa saat seuraavista lehtiartikkeleista: Helkama, Iris: The designer and his team : Yrjö Kukkapuro - winner of the 1995 Kaj Franck desing prize, Form-function-Finland, 1995, 4, s. 4-9// Enbom, Carla: Yrjö Kukkapuro : interior architect : construction and function (Classic makers), Form-function-Finland, 1995, 3, s.8-9// Kukkapuro, Yrjö: The Magic Room: Galleria Binnen, Amsterdam, Muoto , 1988, 9, s. 1, 6-9// Jäämeri, Hannele: Kilpailemme hiljaisuudella, Suomen kuvalehti, 1987, 49B , 46-47 // Nylander, Tarja:Yrjö Kukkapuro on ehdoton tuolintekijä, Insinöörilehti, 1986, 98,s. 4 // Kalin, Kaj: AVARTE - Yrjö Kukkapuron mielihyvän rakenteet, Muoto 1984, 5, 1, s. 24-27. Lehtien saatavuuden voit tarkistaa esim. Helsingin kaupungin pääkirjastosta , puh. 31085331.

Internetistä Kukkapurosta löytyy tietoa osoitteesta http://www.finnishdesign.fi/klassikot/kukkapuro.html.

Jos tarvitset vielä lisää tietoa tästä aiheesta, sinun kannattaa ottaa yhteyttä Taideteollisen korkeakoulun kirjastoon, Hämeentie 135C, 00560 Helsinki, Auki lukukauden aikana: ma-ke 10-20, to-pe 10-16, Puh.(09) 756 30240, http://www.uiah.fi/kirjasto.