Minua on aikoinaan koulussa opetettu 60-luvulla että Suomessa on rauhoitettu metsäkissa. Onko tämä kissa kadonnut kokonaan vai houraanko itse moista…

Kysytty

Minua on aikoinaan koulussa opetettu 60-luvulla että Suomessa on rauhoitettu metsäkissa. Onko tämä kissa kadonnut kokonaan vai houraanko itse moista muistaessani. Mutta kuitenkin muistan kuin eilisen päivän kun opettaja kertoi kissasta joka on hyvin hyvin harvinainen ja rauhoitettu koska sitä on niin vähän . Olin koulussa tuolloin 1-2 luokalla noin 1964-1965 biologian kirjoissa siitä silloin kerrottiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verkkotietosanakirja Web-Facta kertoo metsäkissasta mm. näin:

metsäkissa, eurooppalainen villikissa, Felis silvestris, Balkanilla, Italiassa, Pyreneiden niemimaalla, Ranskassa, Saksassa ja Skotlannin pohjoisosissa sekä Pohjois-Afrikan ja Keski- ja Lähi-idän rauhallisten vuoristoseutujen metsissä elävä kissalaji. Metsäkissa on kotikissan näköinen, harmaanruskea ja tummajuovainen mutta isompi.

Muistakaan nykylähteistä ei löytynyt mainintaa siitä, että metsäkissa eläisi Suomessa. Selasin vanhoja koulujen eläinopin kirjoja: (mm. Pulkkinen, Hellaakoski, Laamanen, Eläinoppi vuodelta 1956; Poijärvi, Paasio, Renkonen, Suomalainen, Eläinoppi oppikouluja varten, 1968; Lehtonen, Nuorteva, Seiskari, Eläinoppi I, 1971; Kivirikko, Palmgren Koulun eläinoppi, 1958 ja Boas Eläintieteen oppikirja kouluja varten, 1899). Mistään niistä ei löytynyt mainintaa Suomessa elävästä metsäkissasta. Osa kirjoista mainitsee metsäkissan, mutta sanoo sen elävän Keski-Euroopassa.

Jonkinverran pitempi juttu löytyy kirjasta
"Maapallon eläinkuvasto", toim. Lauri Hirvensalo, WSOY 1950. ss 17-18. Tätä petoa ei sen mukaan tavata Suomesta.

Nämä lähteet eivät siis vahvista muistikuvaasi. Jos muistat minkä nimistä eläinopin kirjaa luit koulussa, voisin vielä tarkistaa asian siitä, jos kirja löytyy kirjavarastostamme.