Hullunkuriset perheet-pelikortit

Kysytty

Hullunkuriset perheet-pelikortit!

Muistan lapsuudestani 80- ja 90-luvuilta että pelasimme mummolassa usein korttipeliä, missä kerättiin erilaisia "perheitä". Kyseessä ei ollut kuitenkaan perinteinen "Musta Pekka"-pakka (sellainenkin mummolasta löytyi) vaan ilmeisesti saman pelin eläinversio.

Muistan esimerkiksi että pelissä oli yksi ankkaperhe- ja olisiko Mustan Pekan tilalla ollut tässä pelissä aasi?

Kuviin eläimille oli piirretty vaatteet päälle kuten ihmisillä, ei siis ollut kyse mistään luonnollisia eläimiä esittävistä kuvista/perheistä. Ja korteissa oli samanlaiset "riimit" kuin Musta-Pekka-korteissakin.

En ole googlettamalla löytänyt mitään mainintaa tällaisista korteista tai kuka näitä on mahdollisesti valmistanut ja millä nimellä. Epäilisin, että kyse on oman äitini aikaisista vanhoista korteista, eli kenties 60-70-luvun pakka olisi kyseessä?

Vastaus

Vastattu

Voisikohan kyseessä olla Hullunkuriset eläinperheet -korttipakka, joka oli valmistuksessa vuosien 1945–55 tienoilla? Pelin perheet olivat Naukula, Otsonen, Kukkola, Apinasalo, Pupunen, Possunen, Koiranen, Strutsi, Hiironen, Norsula, Ankkanen, Pitkäkaula ja Matkija. 52 perhekortin lisäksi pakkaan sisältyi aasikortti. Mukana oli myös ohjekortti kahdelle pelille ("Hullunkuriset eläinperheet", "Aasipeli").

peli; Hullunkuriset eläinperheet; korttipeli ja kotelo | Helsingin kaupunginmuseo | Finna - Helsingin kaupunginmuseo
leikkikalu; lelu; peli; pelikortit; Hullunkuriset Eläinperheet - De löjliga Djurfamiljerna -korttipeli | Museo Leikki | Finna.fi