Eläinten, kasvien ja sienten yhteisnimitys?

Kysytty

Eläinten, kasvien ja sienten yhteisnimitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eläimet, kasvit ja sienet ovat kaikki eliöitä, elollisia olioita eli organismeja.
Määritelmä on Suomen kielen perussanakirjan ensimmäisestä osasta.

2 ääntä

Kommentit

- Olisiko kannattanut etsiä vastausta Suomen kielen perussanskirjan sijaan esim. jostain biologian kirjasta?!

Sienet, kasvit ja eläimet ovat yhteiseltä nimeltään aitotumaiset. Aitotumaisiin (eukariootteihin; Eukarya) kuuluvat neljäntenä "kuntana" lisäksi ns. alkueläimet. Kaikki nämä ovat tietenkin "eliöitä, elollisia olioita eli organismeja" (kuten alkuperäisessä vastauksessa kerrotaan)!

Eliökunnan (Biota) luokitteluun kuuluvat kuitenkin aitotumaisten lisäksi myös bakteerit ja arkeonit eli arkit (vanhalta nimeltään arkkibakteerit). Ne ovat yksisoluisia eliöitä, joilla ei ole tumaa; toisinaan niistä käytetäänkin yhteisnimitystä esitumalliset (prokaryootit; Prokaryota).

Kuuden eliökunnan rinnalla käytössä on nykyään yhä useammin kolmen domeenin (pääryhmän) malli: arkeonit, bakteerit ja aitotumaiset.

Virusten asema eliökunnan luokittelussa on kiistanalainen. Suurin osa tutkijoista ei pidä niitä elävinä organismeina lainkaan. Koska niillä ei ole omaa aineenvaihduntaa eikä omia soluelimiä, ne voivat lisääntyä ainoastaan toisen solun sisällä. Viruksilla on silti omaa, isäntäsolusta riippumatonta perintöainesta, joten niitä voisi kutsua esimerkiksi biologisiksi järjestelmiksi.