Otsikko
Onko tarot-korttien symboliikasta kirjoja taidehistoriallisesta näkökulmasta?

Kysytty

Minua kiinnostaa tarot-korttien symboliikka taidehistoriallisesta näkökulmasta. Koska taroteista on kirjoitettu paljon esoteerisesta näkökulmasta, on kirjojen joukosta vaikea erottaa historiallisissa faktoissa pitäytyvää teosta. Osaatteko kertoa, mikä kirja aiheesta olisi taidehistoriallisesti pätevä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjoja löytyy englanniksi pari jotka kertovat tarot-korteista myös taidehistoriallisesta näkökulmasta. Taschen julkaisi 2021 kirjan nimeltä Tarot, jossa on painettu tarot-kortteja läpi vuosien ja löytyy esseitä kirjoitettuna sekä taidehistorioitsijen että tarot-korttien käyttäjien näkökulmasta. Kirja löytyy Finnasta: Tarot | Vanamo-kirjastot | Finna.fi

Esther Joy Archerin ja Holly Adams Easleyn kirjoittama The History of Tarot Art: Demystifying the Art and Arcana, Deck by Deck sanoo itse suuntautuvan enemmän tarot-korttien käyttäjille mutta kertoo silti korttien taiteen historiasta.

Ariela Gittlen artikkeli "The radical, 600-year Evolution of Tarot Card Art" kertoo lyhyesti tarot-korttien vaihtuvasta taiteesta eri vuosisatojen läpi: https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-radical-600-year-evolutio…