Otsikko
Minkä niminen on nuorten romanttinen romaani, jossa jompikumpi päähenkilö (muistaakseni tyttö) on sokeutumassa, ja haluaa ennen sokeutumistaan käydä…

Kysytty

Minkä niminen on nuorten romanttinen romaani, jossa jompikumpi päähenkilö (muistaakseni tyttö) on sokeutumassa, ja haluaa ennen sokeutumistaan käydä taidenäyttelyissä (Pariisissa, ehkä?), tapaa pojan ja rakastuu tähän? Kirjassa on jossakin kohti maininta siitä, että kello hymyilee kun kello on 10 yli 10 tai 10 vaille kaksi. Muistaakseni kirjan nimi on yhden sanan mittainen, ja kansi on vaaleankeltainen, jossa silmälasi/aurinkolasipäisen naisen kasvot.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kyseessä taitaa olla Bjørn Sortlandin Silmätyksin (WSOY, 2007). Kannessa olevalla tytöllä ei ole aurinko- tai silmälaseja ja kirjassa matkataan Firenzeen. Kannen värimaailma täsmää ja muutnekin osuu silmäsairautta myöten yksiin kuvailun kanssa. Tässä linkki Kirjasampoon kirjan tietoihin: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Aud7ed8fbf-db48-4077-8093-a…