Minä vuosina Kauniaisissa on ollut Sesto -niminen ruokakauppa? Löysin Seston vanhan hedelmäpussin, jonka punnitustarrassa ei ole vuosilukua, pelkkä päivämäärä,…

Kysytty

Minä vuosina Kauniaisissa on ollut Sesto -niminen ruokakauppa? Löysin Seston vanhan hedelmäpussin, jonka punnitustarrassa ei ole vuosilukua, pelkkä päivämäärä, siksi asia kiinnostaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kauniaisissa oli Sesto vuosina 1964-2005.

Stockmannin tytäryhtiö Sesto tuli Kauniaisiin, kun se keväällä 1964 osti kuusi C. A. Gustavsonin myymälää. Kauppaan sisältyi viisi Helsingissä sijainnutta liikettä ja Kauniaisten myymälä. Nämä siirtyivät Seston haltuun 1. kesäkuuta. Ensimmäinen Sesto oli avattu Espoossa 1962.

Marraskuussa 1999 Stockmann myi päivittäistavarakauppaa harjoittavan Seston liiketoiminnan Wihuri Oy:n omistamalle Ruokamarkkinat Oy:lle. Toukokuussa 2005 Tradeka-yhtymän vähittäiskauppayhtiö Tradeka Oy ja Wihuri-konsernin Ruokamarkkinat päättivät yhdistää vähittäiskauppatoimintansa uuteen yhtiöön, jonka nimeksi tuli Tradeka.

Tradeka päätti liiketoiminnassaan keskittyä kolmeen myymäläbrändiin: Siwa, Valintatalo ja Euromarket. Tässä yhteydessä osa Ruokamarkkinoiden 162 Ruokavarasto-, Sesto- ja Etujätti-myymälöistä muunnettiin Siwoiksi, Valintataloiksi ja Euromarketeiksi, osa lopetettiin.

Tradekan toimitusjohtajan Markku Uiton mukaan nimien jakaminen perustui tarkkaan analyysiin: Sestot koettiin "paremman väen" kaupoiksi, joten niistä ei tullut Siwoja vaan Valintataloja – Kauniaisten Sesto mukaan luettuna. Etujätit muuttuivat Euromarketeiksi ja enemmistö Ruokavarastoista Siwoiksi.

Sesto ostaa kuusi Gustavsonin myymälää. - HS 23.4.1964
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sesto-ketju-wihurin-haltuun/2074490#gs.sdfn2v
Stockmann vuosikertomus 1999 (vuosikertomukset.net)
Jyrki Iivonen, Sestot ja Ruokavarastot katoavat katukuvasta. - HS 12.8.2005
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/wihuri-yhtyma-ja-tradeka-yhdistavat-vahittaiskauppansa/2114424
Tradeka vuosikertomus 2005 (aalto.fi)
Anna Finnilä, Stockmann : suuri tavaratalo = det stora varuhuset = the grand department store
Jan Snellman, Kampin ja Redin kautta Graniin. - KaunisGrani 3/2019