Minä vuonna on julkaisu Immi Hellenin runo "Vuosi vanha vaipuu hautaan?" Runon on säveltänyt Mikael Nyberg.

Kysytty

Minä vuonna on julkaisu Immi Hellenin runo "Vuosi vanha vaipuu hautaan?" Runon on säveltänyt Mikael Nyberg.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on nimeltään Uusi vuosi, ja se on julkaistu vuonna 1898.

Runo ja julkaisuvuosi löytyvät kirjasta Hellen, Immi: Runoja, 1951.

8 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Juuri tätä "virttä" lauloi äitini, kun olin pieni. Vieläkin kuulebn korvissani hänen kauniin äänensä ja sävelkulun. Vuoden vaihtuessa taas tämän muistin ja ihmettelin, mikä tämä laulu oikein olli. Virsi vai runo? Nyt sern tiedän. Löysin vastauksen netistä.

Minäkin olen muistellut lämmöllä tätä laulua ja luullut sen olevan oikeasti virsikirjassa. Lapsuuden kodissa lauloimme tämän aina uuden vuoden yönä. Sävel ja säkeet soivat korvissa edelleen aina kun vuosi vaihtuu. Oli ihanaa löytää nimi ja tekijä tälle kauniille teokselle. Sen etsintä lähti liikkeelle säkeestä, joka löytyi maakuntalehden kolumnista, sekä tietenkin vuodenvaihteen läheisyydestä ja halusta laulaa laulu omalle lapselleni, kokonaan.

no niin!heräsin tänäaamuna ja oli vain mielessä tämä vanha virsi "vuosi vanha vaipuu hautaan"enkä kyllä ymmärrä miksi tämä sointu on ollu koko päivän päässäni!?