Otsikko
Minä vuonna Erkki Ainamo on suomentanut kappaleen "Soi Iltakellot" ?

Kysytty

Minä vuonna Erkki Ainamo on suomentanut kappaleen "Soi Iltakellot" ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erkki ainamo on työskennellyt Yleisradiossa, mutta "Soi iltakellot" - laulun sanoituksen tarkkaa vuotta ei osattu kertoa edes Yleisradion arkistosta. Heidän mukaansa tarkkoja tietoja sanoittajista ei välttämättä löydy, säveltäjistä kyllä löytyy.Ylen arkiston antaman tiedon mukaan voi sanoa varmasti vain, että sanoitus on tehty ennen vuotta 1974, joka on hänen kuolinvuotensa.

Ainamo on toiminut suomentajana 1940-1960 luvuilla ja tässä on tietoja joistakin hänen sanoituksistaan ja suomennoksistaan:

Olavi Virta: Laila, tango, säv. Reino Terho [= Einari Marvia], san. Era. 1948 Fazer/Decca

Taru Pyhälä: Kuin päivänpaiste (Så skön som solen), laulelmafoksi, säv. Jerry Högstedt, san. Per-Anders [= Göran Hedén], suom. Erkki Ainamo [sama sävelmä Gunvor Raidan suomennok-sena Päivänpaisteinen uni]. 1956 Odeon

Ragni Malmstén: Mä onnea tuon, Jonny (Ich wünsche dir Glück, Jonny), hidas foksi, säv. & san. Ludwig Schmidseder, suom. Erkki Ainamo [sama sävelmä Olavi Virran suomennoksena Tuntematon tulevaisuus]. 1956 Odeon.

Kalevi Korpi: Pääskyni pieni (Flyg, lille fugl), beguine, säv. & san. Herman Hermani, suom. Erkki Ainamo. 1956 Odeon

Metro-tytöt: Kohtaus kujassa (Möte i gränden), beguine, säv. Margit Lagerheim-Romare, suom. Era

Kalevi Korpi: Paimentytön sunnuntai (Sæterjentens søndag), laulu, säv. Ole Bull, san. Jørgen Moe, suom. Erkki Ainamo. 1960 HMV

Olavi Virta: Haavekuva (Portrait of My Love), hidas foksi, säv. Cyril Ornadel, san. David West [= Norman Newell], suom. Ainamo. 1961 Scandia/Nor-Disc

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"Soi iltakellot" (sävel: Santa Lucia) ei ole Ainamon, vaan nimimerkki V. Artin eli K. V. Valveen teksti. Olen kirjoittanut Valveesta parikin artikkelia verkkoon. Ainamo on kyllä suomentanut Santa Lucian, muttei Soi iltakellot -nimellä.

Lisäksi: jos laatimaani POMUS-artikkelia lainataan noin paljon, niin olisi kohteliasta mainita joko nimeni tai "POMUS"!