Mikä vanha humppafoxtrot on kyseessä? "Hetkeksi jos vaan,täytekynän saan,runosuonen päästän valloilleen.Siitä tuleekin,laulu herttaisin,päiväkirjaan laittaisin…

Kysytty

Mikä vanha humppafoxtrot on kyseessä?
"Hetkeksi jos vaan,täytekynän saan,runosuonen päästän valloilleen.Siitä tuleekin,laulu herttaisin,päiväkirjaan laittaisin.
Niityllä mä kerran, kysyin armaaltain,lempensä jos saisin,
vastas totta kai,onnen kukkuloille,kohta kiipesin
aidan pientareella niityn ....."

Ko. foxi on 40-50-luvulta.Jos nuotti tai äänite löytyisi kauan kestänyt etsintä vihdoin päättyisi!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kappale on nimeltään "Vihreällä niityllä". Se alkaa: "Hetkeksi jos vaan täytekynäs saan". Kertosäe alkaa: "Niityllä mä kerran kysyin armaaltain, lempensä jos saisin; vastas: kyllä vain". (Tosin nuotissa "Sun kanssas Liisa pien : laulumuistoja sotavuosilta" laulun alkusanat ovat vähän erilaiset kuin muissa nuoteissa: "Hetkeksi jo vaan täytekynän saan".) Suomenkieliset sanat on kirjoittanut Erkki Ainamo. Laulun alkuperäinen nimi on Auf der grünen Wiese, ja sen on säveltänyt Jára Beneš.

Kappaleen nuotti löytyy esimerkiksi Suuresta toivelaulukirjasta, osasta 8. Siinä on laulusta kosketinsoitinsovitus ja sanat suomeksi ja saksaksi. Suomeksi sen on levyttänyt Per-Erik (Pärre) Förars vuonna 1958. Hänen esityksensä löytyy cd-levyltä "Muksuilla on mukavaa : 100 lastenlauluklassikkoa"  (VLMedia, 2015). Harry Bergströmin yhtye on levyttänyt kappaleen instrumentaaliversiona vuonna 1948 ja Lauluryhmä Tuikut suomeksi vuonna 1990, mutta näitä äänityksiä ei näytä löytyvän yleisistä kirjastoista. Saksankielisellä nimellä löytyy muitakin levytyksiä.