Otsikko
”Minä etsin tätä päivää löytääkseni siinä aavistuksen huomispäivästä.” Mika Waltari on mainittu tuon sitaatin lähteeksi, mutta missä yhteydessä hän on näin…

Kysytty

”Minä etsin tätä päivää löytääkseni siinä aavistuksen huomispäivästä.”

Mika Waltari on mainittu tuon sitaatin lähteeksi, mutta missä yhteydessä hän on näin lausunut? Mistä teoksesta tuo on ja mitä asiayhteyttä se koskee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näin mietiskelee nuori Mika Waltari teoksessaan Yksinäisen miehen juna (1929). Nuori kirjailija on ehtinyt matkallaan Budapestiin, kun tällaiset ajatukset heräävät.

Rafael Koskimies arvosteli Yksinäisen miehen junan Uusi Suomi –lehdessä 24.11.1929. Voit lukea arvostelun Kansalliskirjaston digitoimasta lehdestä:

Uusi Suomi 24.11.1929 s. 12

Mika Waltari: Yksinäisen miehen juna (1929), s. 81