Otsikko
Milloin Jaakon nimipäivää on vietetty vuosien saatossa ja miten nimipävän paikka on vaihdellut?

Kysytty

Milloin Jaakon nimipäivää on vietetty vuosien saatossa ja miten nimipävän paikka on vaihdellut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen Suuren etunimikirjan mukaan Jaakon päivän ollut kalenterissa 25.7. vuodesta 1890. Aiemmin nimi oli muodossa Jaakob (Jacobus, Jacob) jo keskiajan kalenterissa, silloinkin 25.7. 1700-1800-luvuilla oli myös toinen Jaakobin päivä 20.12.
Ortodoksisessa kalenterissa on Jaakobin nimi mainittu eri vuosisatoina eri päivinä: 21.3., 30.4., 30.6.,9.10., 23.10., 27.11. Nykyisin on kaksi Jaakon päivää 3.5. (Jaakko nuorempi) ja 25.7. (Jaakko vanhempi). Eli Lempiäisen mukaan elokuussa ei olisi vietetty Jaakon nimipäivää.

4 ääntä

Kommentit

25.7.23 radiossa kerrottiin Jaakonpäivän olleen ennen (?) elokuussa ??

"Vanhan uskomuksen mukaan Jaakko heittää kylmän kiven veteen. Ilmatieteen laitos muistuttaa, että vanhan kansan uskomuksen päivä on todennäköisemmin 5. elokuuta. Tämä oli Jaakon päivän ajankohta ennen vuoden 1753 almanakkauudistusta". (STT)