Otsikko
Milloin elvyttämistä alettiin aktiivisesti "markkinoimaan" ihmisille kuolemantapausten yhteydessä vaikka maailmassa on ylikansoitusta ja useissa tapauksissa…

Kysytty

Milloin elvyttämistä alettiin aktiivisesti "markkinoimaan" ihmisille kuolemantapausten yhteydessä vaikka maailmassa on ylikansoitusta ja useissa tapauksissa elvytetyille jää vaurioita hapenpuutteen seurauksista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varmaankin jo ihmiskunnan alkutaipaleella on pyritty auttamaan lähimmäisiä parhaan taidon mukaan, kun jonkun henki on ollut vaarassa. Aikaisimmat saadut potilastiedot ovat muinaisesta Egyptistä 4000 vuotta sitten. Viittauksia yrityksistä elvyttää suuhun hengittämällä on löytynyt varhaisaikojen Egyptin mytologiasta. Vuosisatojen mittaan tietämyksen kehittyessä keinotkin paranivat. Markku Salosen opinnäytetyö Elvytyksen historia ja tietomateriaalin luominen sisältää varsin hyvän selvityksen aiheesta.

Mitä ylikansoitukseen tulee, elvytyksen kieltämistä tehokkaampaa on kai sentään rajoittaa syntyvyyttä eri keinoin.

Markku Salonen: Elvytyksen historia ja tietomateriaalin luominen  https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/68537/Salonen_Markku.pdf?…