Millaisiin töihin sosionomin tutkinnolla tyypillisimmin sijoitutaan?

Kysytty

Millaisiin töihin sosionomin tutkinnolla tyypillisimmin sijoitutaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sosionomin tutkintonimikettä käytetään kahdesta eri tutkinnosta:

- nykyään nimikettä sosionomi (amk) käytetään sosiaali- ja terveysalan (ja aluksi myös kasvatusalan) ammattikorkeakoulututkinnosta.
- 1990-luvun alkupuolelle saakka sosionomi oli alempi yhteiskuntatieteellinen korkeakoulututkinto, joka suoritettiin yliopistossa. Vanhempi nimike tutkinnolle oli sosiaalihuoltajatutkinto. Näiden tutkintojen myöntäminen lopetettiin 1990-luvun alkuun mennessä.
On siis kaksi eri sosionomin tutkintoa, jotka antavat eri kelpoisuudet.
(http://fi.wikipedia.org/wiki/Sosionomi)

Nykyisen sosionomin ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut toimii sosiaali- ja terveydenhuollon lisäksi myös muissa hyvinvointipalveluissa niin julkisella kuin yksityisellä sektorillakin sekä kansalaisjärjestöjen palveluksessa. Tehtäväaloja ovat mm. varhaiskasvatus, nuorisotyö, lastensuojelu, päihde- ja kriisityötyö, mielenterveystyö, monikulttuurinen työ, työvoimapalvelut, kuntoutus sekä vanhus- ja vammaistyö. (http://www.oph.fi/koulutusoppaat/amkopinnot/fi/070303218.html)

Työministeriön ylläpitämän Ammattinetti-sivuston mukaan ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut sosionomi toimii mm. seuraavissa ammateissa: diakoniatyöntekijä, kehitysvammaisten ohjaaja, kuntoutusohjaaja, nuoriso-ohjaaja, nuorisosihteeri, perhepäivähoidon ohjaaja, sosiaalialan laitoksen johtaja ja sosiaaliohjaaja.
(http://www.ammattinetti.fi/c/portal/layout?p_l_id=1.1)