Otsikko
Millaiset juuret ( syvyys ja leveys ) on koivulla ( ilmeisesti Raudus-). Joka on noin 60 metriä korkea ja noin 20-30 metriä leveä ?

Kysytty

Millaiset juuret ( syvyys ja leveys ) on koivulla ( ilmeisesti Raudus-). Joka on noin 60 metriä korkea ja noin 20-30 metriä leveä ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puiden juuristosta on Helsingin kaupunginkirjaston Kysy.fi -palvelussa 15.5.2009 kysytty Metsäntutkimuslaitoksen tutkijalta, jonka mukaan

"Kaikki tutkitut puulajit, voimakkaimmin rauduskoivu, sopeuttavat juuriston ominaisuuksia eri kasvuolosuhteisiin, eli maaperän ravinne- ja kosteusoloihin, sekä fysikaalisiin tekijöihin esim. kivisyyteen. Kasvutilan ollessa rajoitettu, esim. kaupunkipuilla, juuristot poikkeavat erittäin paljon metsäpuiden juuristoista. Lisäksi puulajien välinen kilpailu voi vaikuttaa juuriston dimensioihin, sekä siihen, missä kerroksessa kunkin lajin juuristot esiintyvät."

Lähde:

http://www.kysy.fi/kysymys/puiden-juurista-kysymysmitka-puut-kasvattava….