Otsikko
Millainen protium on isotooppina?

Kysytty

Millainen protium on isotooppina? Montako elektronia sillä on?

Vastaus

Vastattu

Vedyllä on kolme luonnossa esiintyvää isotooppia, joille on annettu nimet protium, deuterium ja ja tritium. Protium eli tavallinen vesi on näistä yleisin. Sen ytimessä on yksi protoni eikä yhtään neutronia. Deuteriumin ytimessä on yksi protoni ja yksi neurtoni ja tritiumilla yksi protoni ja kaksi neutronia.

Muiden alkuaineiden isotoopeille ei ole annettu erillisiä nimiä.

Lähde:

Encyclopædia Britannica, https://www.britannica.com/science/hydrogen