Otsikko
Millainen ja kenen toimesta tehty toimitus oli maakirjatutkimus? Esimerkiksi maakirjoissa mainitaan, että talon nimen muutos on tehty maakirjatutkimuksessa…

Kysytty

Millainen ja kenen toimesta tehty toimitus oli maakirjatutkimus? Esimerkiksi maakirjoissa mainitaan, että talon nimen muutos on tehty maakirjatutkimuksessa. Ilmeisen laajamittainen maakirjatutkimus tehtiin vuonna 1897, koska tämä vuosiluku on tullut vastaan useamman kerran.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maakirjat toimitti Maanmittaushallitus. Arkistojen portissa kerrotaan maanmittaushallituksesta ja sen tehtävistä. Maakirjaan tuli merkitä pitäjittäin ja kylittäin kaikki talot manttaaleineen, nimineen, asukkaineen, luontoineen, verolukuineen, maaveroineen ja myös kaikki muut veroa maksavat yksiköt. Maakirjoja Maaverot lakkautettiin 1924, jolloin maakirjan merkitys maaveroluettelona myös lakkasi.

Maanmittaushallituksen maakirjat ja kruununmaaluettelot -arkiston rajavuodet ajoittuvat vuosille 1820–1939 ja päävuodet 1820–1905. Ne löytyvät Kansallisarkistosta, myös digitaalisina, Maanmittaushallituksen maakirjat ja kruununmaaluettelot -arkisto (1820-1905).