Millä vuorella 1600-luvulla suoritettiin helsinkiläisten mestaukset?

Kysytty

Millä vuorella 1600-luvulla suoritettiin helsinkiläisten mestaukset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähtitorninvuoren rinteellä on sijainnut häpeäpaalu ja mestauspaikka. Paikka tunnetaan nykyisin nimellä Tähtitornin mäki. Siellä on Engelin suunnittelema observatorio. Lähde: Nokea ja pilvenhattaroita: helsinkiläisten ympäristö 1900-luvun vaihteessa. Julk. Helsingin kaupunginmuseo.1999.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hei! Tiedätkö, oliko mestauspaikkana myöskin "Krasnasokin suo" Töölössä 1700-luvulla?

MyHelsinki-sivustossa mainittu mestauspaikka Töölössä löytyy myös teoksesta Töölöntullin molemmin puolin (Kaija Hackzell ja Kirsti Toppari). Siellä kerrotaan, että korttelin 499 seudulla on synkkä historia, Linnankosken ja Töölökadun kulman vaiheilla on ollut teloituspaikka vielä 1800-luvun alkuvaiheissa. 1776-7 peräisin olevassa Helsingin kartassa (af Karl P. Hagström) on Krasnasieffs kjerr eli suo ja aivan sen kylkeen on merkitty Affrätsplats eli teloituspaikka. Kartta on Helsingin kaupungin hallussa, löysin sen näkyvistä tältä sivulta netissä https://i0.wp.com/informaatiomuotoilu.fi/wp-content/uploads/2014/01/hel…
Helsingin kaupungin vanhoja karttoja digitoituina löytyy Helsingin kaupunginarkiston Sinetti-haussa, https://yksa3.darchive.fi/YKSA3/public/archive/HELKA/search.jsp ja Makupalat.fi -kokoelmasta kannattaa hakea haulla historialliset kartat pääset selaamaan erilaisia karttakokoelmia, http://www.makupalat.fi/fi/search/node/%22historialliset%20kartat%22%20…
Eli kyllä, myös Krasnasieffin suolla on ollut teloituspaikka.
Aiheesta löytyi myös artikkeli Helsingin aiheesta, HS "Vanhassa Helsingissä oli useita teloituspaikkoja..." 25.3.2016.