Meilahdenpuistossa on Suomen vanhin frisbeegolfrata, joka on perustettu vuonna 1983. Radan kahdeksas väylä sijaitsee kalliolla, josta avautuvat hienot näkymät…

Kysytty

Meilahdenpuistossa on Suomen vanhin frisbeegolfrata, joka on perustettu vuonna 1983. Radan kahdeksas väylä sijaitsee kalliolla, josta avautuvat hienot näkymät kohti Seurasaarta. Helsingin karttapalvelun taustakartalla näkyy välittömästi väylän eteläpuolella merkintä pronssikautisesta hautarauniosta. Löytyykö tästä hautarauniosta tarkempaa tietoa?

Samaisen väylän korin paikalla sekä väylän puolivälissä erottuu karttapalvelun vuoden 1943 ortokuvassa kaksi rakennusta, joita ei näy vuoden 1932 eikä vuoden 1950 vastaavissa kuvissa. Mitä nämä rakennukset ovat olleet? Ovatko ne mahdollisesti toimineet sodan aikana tähystyspaikkoina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kalmistopiirin sivuilta löytyy jonkin verran tietoa Meilahden hautaröykkiöstä:

https://kalmistopiiri.wordpress.com/2010/01/29/pronssikautisia-roykkioi…

Myös Kati Salosen ja Mona Schalinin Meilahden huvila-alue - selvityksestä (s. 7, alareuna) on siitä jonkin verran tietoa:

http://www.hel.fi/hel2/ksv/Aineistot/meilahti/Meilahti_YHS_LUONNOS_osa1…

Vuoden 1943 ortokuvan rakennuksista ei löytynyt tietoa. Lähetän kysymyksen vielä eteenpäin, ja vastaan, jos lisäselvitystä löytyy.