Millä logiikalla eri maiden puhelimen suuntanumerot on annettu? Siis esim. vaikkapa Suomen +358 ja Iso-Britannian +44.

Kysytty

Millä logiikalla eri maiden puhelimen suuntanumerot on annettu?

Siis esim. vaikkapa Suomen +358 ja Iso-Britannian +44.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansainvälinen televiestintäliitto ITU, joka on YK:n alainen järjestö, jakaa ja hallinnoi  kansainvälisiä suuntanumeroita eli maakoodeja. Suuntanumerot ovat 1-3 numeron pituisia:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4linen_suuntanumero

Suomi on saanut nykyisen maatunnuksensa 358 vuonna 1968. Koodit vahvistettiin Kansainvälisen lennätin- ja puhelinalan neuvoa antavan komitean (CCITT) yleiskokouksessa,  Helsingin Uutiset -lehden uutisen mukaan numero valikoitui Suomen numeroksi sattumanvaraisesti. Uutinen on luettavissa alta:

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/731571-miksi-suomessa-puhelinten-maatunnus-on-kolminumeroinen-358-suomen-edustaja-vaihtui

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vuoden 1964 numerokokouksesta (Hgin uutisten maininta) toinen alalla työskennelleiden perimätieto kertoi, että Suomessa asiaa ei pidetty niin tärkeänä että olisi lähetetty oma edustaja paikalle.