Puhelinnumero 3762 ja Huonekalutehdas Häkli, Lahti.Osoitettu menevän Huonekaluliike Majanderille, Simonkatu 2.....ovatko 4 kpl pinnatuolejani 30- luvulta?…

Kysytty

Puhelinnumero 3762 ja Huonekalutehdas Häkli, Lahti.Osoitettu menevän
Huonekaluliike Majanderille, Simonkatu 2.....ovatko 4 kpl pinnatuolejani 30- luvulta? Minne numero on johtanut...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1930-luvulla Suomessa on ilmestynyt Suomen yleinen puhelinluettelo, jossa on koko Suomen puhelinnumerot. 1930-luvulta luetteloita löytyy Tampereen kaupunginkirjaston varastosta, kyselen sieltä, löytyisikö noiden mainitsemiesi liikkeiden numeroita. Myös Sukututkimusseuran kirjastosta löytyy vanhoja puhelinluetteloita ja osoiteluetteloita, niitä pystyy lukemaan kirjastossa, http://www.genealogia.fi/kirjasto.

1930-luvun Suomen liikekalenterien mukaan Majanderin puhelinnumero on ollut 24 420 (osoite Simonkatu 12) ja Huonekalutehdas Häklin 808 (tähän aikaan useimmat Lahden puhelinnumeroista olivat kolminumeroisia, nelinumeroisissa ei vielä ollut päästy kolmosella alkaviin). Helsingin puhelinluettelo löytyi vuodelta -41. Siinä Huonekaluliike Majanderin numero on 61 126 (ja toiseen toimipisteeseen 44 318). Valtion Puhelinluettelossa vuodelta -29 Majanderia ei löytynyt, Häkli oli sama 808.

Katselin Suomen liikekalentereista vielä aiheenmukaisia osastoja enkä ainakaan huonekaluliikkeiden tai -tehtaiden osastosta löytänyt ainoatakaan, jonka numero olisi ollut 3762. Helsingin puhelinnumerot olivat jo tähän aikaan viisinumeroisia; nelinumeroinen puhelinnumero viittaa siis johonkin suurehkoon kaupunkiin (Turku, Tampere, Oulu jne.), muualla Suomessa numerot olivat paljolti vielä kaksi- tai kolminumeroisia.