Millä leivontatekniikalla voisin yrittää tehdä kuvassa näkyviä "hedelmiä" vastaavan tuotoksen? Tarkoituksena olisi löytää taikina (suolainen tai makea), jolla…

Kysytty

Millä leivontatekniikalla voisin yrittää tehdä kuvassa näkyviä "hedelmiä" vastaavan tuotoksen? Tarkoituksena olisi löytää taikina (suolainen tai makea), jolla tehdyt pursotukset/muotoilu säilyisi kuvioina leivonnaisen pinnalla uunin jälkeen.

Myös muita ehdotuksia otetaan vastaan (ehkä jollain valkuaisvaahdolla voisi onnistua?). Mutta esimerkiksi kakkukategoriaan (koristelu, maalaus, pursota kreemistä/massasta jne) en haluaisi lähteä, sillä haluaisin että leivonnaista voisi helposti käsitellä kuten esim leipää.

Miten siis saada aikaan kiinteitä, "kosketeltavia", monimutkaisia kohokuvioita leivän tai leivonnaisen pintaan?

Vastaus

Vastattu

Ainakin piparkakkutaikinaan tai muuhun keksitaikinaan saa kohokuvioita kuvioivan kaulimen, erilaisten keksileimasimien tai silikonmuottien avulla. Kannattanee kokeilla muihinkin taikinoihin. Varsinaista leivontatekniikkaa kohokuvioiden tekemiseen emme löytäneet.