Leivoksen nimi eclair tarkoittaa salamaa. Miksi leivos on saanut tällaisen nimen?

Kysytty

Leivoksen nimi eclair tarkoittaa salamaa. Miksi leivos on saanut tällaisen nimen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Éclair-leivoksen ranskankielinen nimitys selitetään tavallisimmin sillä, että leivos nautitaan salamannopeasti. Tämä tulkinta löytyy mm. arvovaltaisesta Ranskan akatemian sanakirjasta. Alun perin leivosta kutsuttiin nimillä pain à la duchesse ja petite duchesse; éclair-nimi on myöhempää perua, mikä on omiaan vahvistamaan akatemian tulkintaa nimityksen alkuperästä - voidaan ajatella sen muokkautuneen leivoksia nauttineiden kokemusten perusteella ja vakiintuneen käyttöön sitä kautta.