Millä kriteereillä kirjat kaupunginkirjaston kokoelmaan valitaan?

Kysytty

Millä kriteereillä kirjat kaupunginkirjaston kokoelmaan valitaan? Huomasin, että väitöskirjoja ei kokoelmasta löydy - vai löytyykö joitakin ja millä kriteereillä ne valitaan? Se, etten löytänyt väitöskirjoja, tuntui joissakin tapauksissa kummalliselta, sillä osa väitöskirjoista on esitystavaltaan ja aiheeltaan hyvin samantapaisia kuin saman kirjoittajan muut teokset, jotka kokoelmasta löytyvät, eikä vanhimpia väitöskirjoja ole verkossa.

Kokeilin hakea myös paria omakustannetta. Ne taas löytyivät.

Tiedän toki, että väitöskirjat saa muualta, mutta perusteet kokoelmavalintoihin kiinnostaisivat.

Vastaus

Vastattu

Väitöskirjoja löytyy Helsingin kaupunginkirjaston kokoelmista muttei läheskään kaikkia. Väitöskirjoista pyrimme valitsemaan sellaisia, joille olisi luultavasti kysyntää. Usein se tarkoittaa aiheeltaan jokseenkin yleistajuisia teoksia. Johonkin kovin suppeaan yksityiskohtaan keskittyneet väitöskirjat saattavat jäädä valitsematta. Monet väitöskirjat ovat saatavilla myös sähköisinä, joten sekin saattaa vaikuttaa valintoihimme, erityisesti marginaalisimmissa aiheissa.

Valinnoissa luultavasti painottuvat humanistiset ja yhteiskunnalliset alat. Tekniikan alan väitöskirjoja meillä ei luullakseni kovin paljon edes tarjota, joten jos hankintakanaviemme kautta väitöskirjaa ei tarjota, se saattaa hyvinkin jäädä hankkimatta. Yksi kriteeri on hinta: korkea hinta saattaa kallistaa erikoisemmissa aiheissa hankintapäätöksen kielteiseksi. Aineistoa luonnollisesti poistetaan myös koko ajan, joten vaikka olisimme valinneet jotakin väitöskirjaa yhden kappaleen, se on saatettu poistaa vähäisen lainauksen tai yksinkertaisesti hajoamisen vuoksi.

Valitsemme suurimman osan kirjoista jo ennen kuin ne ovat ilmestyneet, joten pystymme perehtymään teoksen sisältöön lähinnä kustantajan toimittaman esittelytekstin perusteella. Emme siis yleensä pysty selailemaan kirjoja valintapäätöksiä tehdessämme.

Omakustanteista jätämme osan hankkimatta, esimerkiksi paljon omakustannerunokirjoja. Niissäkin koetamme miettiä, olisiko kirjalle kysyntää; omakustannerunokirjat menevät usein hyvin heikosti lainaan. Omakustannetietokirjallisuudessa saattaa painaa myös se, onko tekijä aiheessa asiantuntija vai maallikko. Heikko sisältökuvaus voi sekin vaikuttaa asiaan. Suppeat pääkaupunkiseudun ulkopuoliset järjestöjen ja muiden historiikit jäävät yleensä ottamatta, samoin suppeat sukukirjat.

Tärkeä valintaperuste on se, miten tekijän aikaisempia kirjoja on lainattu, mikäli uudetkin ovat samantapaisia. Tekijän esilläolo vaikuttaa myös asiaan: jos henkilö on ollut paljon julkisuudessa, hänen kirjoilleen on luultavasti kysyntää, vaikka hän ei olisi aikaisemmin julkaissut mitään. Koetamme siis parhaamme mukaan ennustaa, miten paljon lainaajia tulevat kiinnostamaan mitkäkin kirjat, joskin yritämme myös pitää kokoelman monipuolisena ottamalla sellaisiakin kirjoja, jotka eivät suuria lainalukuja kerää.

Tyhjentävästi valintaperiaatteita on vaikea kuvata, mutta tässä on yleisiä linjoja. Edellä kerrottu kuvaa pitkälti suomenkielisen aikuistenkirjallisuuden valintaa, koska olen mukana ryhmässä, joka sitä valitsee.

Väitöskirjoja voi etsiä Helmetistä laittamalla hakuun asiasanaksi ”väitöskirjat”, jos kiinnostaa tutkia, mitä niistä löytyy kokoelmistamme.