Miksi Star Wars -elokuvista on ensin tehty neljäs osa ja viimeisenä kolmas osa?

Kysytty

Miksi Star Wars -elokuvista on ensin tehty neljäs osa ja viimeisenä kolmas osa?

Vastaus

Vastattu

Kun vuonna 1977 ensi-iltansa saanut Tähtien sota tehtiin, se oli vielä yksittäinen elokuva. Jatkoa sille alettiin suunnitella vasta sen saavuttaman ilmiömäisen suosion vuoksi, ja niin elokuvalle tehtiin kaksi jatko-osaa, Imperiumin vastaisku (1980) ja Jedin paluu (1983). Nämä kolme elokuvaa muodostavat ns. alkuperäisen Star Wars -trilogian. Numerointi, joka syrjäytti ensimmäisenä tehdyn Star Wars -elokuvan neljänneksi, otettiin varsinaisesti käyttöön vasta vuosina 1999-2005 elokuvateattereihin tulleen "esiosatrilogian" myötä.

Star Wars -universumin luoja George Lucas oli kuitenkin vihjannut useampiosaiseen jatkumoon jo Imperiumin vastaiskun ja alkuperäisen Tähtien sodan uudelleenjulkaisun yhteydessä vuonna 1981: Imperiumin vastaiskuun Lucas oli lisännyt ennen alkuselostusta tekstin, jonka mukaan yleisö näkisi kohta elokuvan Episodi V - Imperiumin vastaisku, ja Tähtien sodan toisella teatterikierroksella elokuvan alussa luki Episodi IV - Uusi toivo.

Tästä lähtien Lucas väitti aina, että hän oli jakanut jättimäisen Tähtien sota -käsikirjoituksen ensimmäisen version kolmeen erilliseen jaksoon ja päättänyt kuvata ensin toisen kolmanneksen, joista Uusi toivo olisi yhdeksänosaisen saagan neljäs osa. Elokuvan tuottaja Gary Kurtz on sen sijaan sanonut, ettei tämä pidä paikkaansa. Hänen mukaansa alkuperäisessä käsikirjoituksessa ei ollut tarpeeksi materiaalia muihin elokuviin. Muualta kuin alusta alkava numerointi sitä vastoin oli ajatus, jonka myös Kurtz vahvistaa: "Leikittelimme ajatuksella, että kutsuisimme [Tähtien sotaa] episodiksi III, IV tai V, tarkoituksena tuottaa katsojalle mielikuva jatkokertomuksesta, joka on jo käynnissä, kun tämä pääsee seuraamaan sen kulkua. Foxilla ideastamme ei pidetty, ja oikeassahan siellä oltiin. Me tuumimme, että se olisi todella nokkelaa, mutta eihän se ollut. Jos menee katsomaan uudeksi kutsuttua filmiä ja siinä sanotaankin 'Episodi III', sitä vain ajattelisi, 'Mitä hittoa?'"

Lucas itse on kuitenkin pitänyt kiinni väitteestään, jonka mukaan hänellä oli galaksien laajuinen eeppinen mytologia koko ajan mielessään, vaikkakin hän on joskus epäröinyt, aikooko tehdä siitä kuusi- vai yhdeksänosaisen. Olemassaolevat kirjalliset dokumentit eivät kuitenkaan tue Lucasin versiota asiasta. Tähtien sodan kuvauskäsikirjoituksessa sanotaan, että elokuva on "Luke Skywalkerin seikkailujen ensimmäinen osa" ja Imperiumin vastaiskun ensimmäisissä luonnoksissa elokuvan nimenä on vielä Tähtien sota II.

Tähtien sodan kehittely alkoi helmikuussa 1973. Alun perin George Lucas oli suunnitellut tekevänsä Flash Gordon -elokuvan, mutta King Featuresin kieltäydyttyä myymästä oikeuksia supersankarinsa käyttöön, hän päätti keksiä omat samantapaiset hahmonsa. "Kyseessä oli ihan perustarina ulkoavaruuden supersankarista. Oivalsin, että halusin ihan oikeasti tehdä nykyaikaisen toimintafantasiaelokuvan."

Huhtikuussa Lucas alkoi kirjoittaa uutta versiota, ja nyt käsikirjoituksen nimenä oli jo Tähtien sota. Ensimmäisenä hän tarjosi sitä Universalille, joka kuitenkin hylkäsi sen. 20th Century Fox sen sijaan kelpuutti Lucasin luomuksen, ja alustava sopimus elokuvasta allekirjoitettiin elokuun loppupuolella. Allekirjoituspalkkion (10 000 dollaria) saatuaan Lucas alkoi työstää filmikäsikirjoituksen ensimmäistä versiota, jonka piti sopimuksen perusteella olla valmis 31. lokakuuta 1973. Edistyminen oli kuitenkin hidasta: käsikirjoituksen kolmas versio valmistui elokuussa 1975, neljäs uudenvuodenpäivänä 1976. Huhtikuussa aloitettiin kuvaukset.

Tähtien sodan sopimukseen sisältyi pykälä, jonka mukaan jatko-osien oikeudet siirtyisivät Foxille, mikäli Lucas ei ryhtyisi tekemään sellaista kahden vuoden kuluessa elokuvan julkaisusta, ja siinä tapauksessa Fox saisi tehdä elokuville mitä mieli. Lucas harkitsi hetken antavansa oikeuksien raueta, mutta muutti kuitenkin mielensä: "Ensin suunnittelin myyväni koko jutun Foxille, joka saisi tehdä sillä mitä halusi. Kaavailin kerääväni prosenttini ja unohtavani koko Tähtien sodan. -- Totuus on, että jäin jutun lumoihin. Siitä on tullut osa minua."

Menestyksestään huolimatta Tähtien sota oli tekijälleen pettymys, ja paluu aiheen pariin jatko-osassa merkitsi hänelle ennen muuta mahdollisuutta tehdä toteutumatta jääneestä unelmastaan totta: "Odotin Tähtien sodalta enemmän kuin oli inhimillisesti ajatellen mahdollista. -- Minulla oli unelma, mutta lopputulos on vain varjo siitä."

Esiosatrilogiaansa Lucas ryhtyi valmistelemaan marraskuussa 1994. Tällä kerralla oli jo työtä aloitettaessa selvillä, että ollaan tekemässä trilogiaa: Lucas kaavaili optimistisesti kirjoittavansa kaikki kolme elokuvaa kerralla. Loppujen lopuksi käsikirjoitukset tulivat valmiiksi (sikäli kuin tulivat - Lucasilla oli tapana muokata tekstiä vielä kuvausten ja jopa jälkituotannon aikana) vasta, kun elokuvien esituotantovaiheet olivat jo käynnissä.

Lucasin mukaan pitkä väli alkuperäisen ja esiosatrilogian välillä johtui siitä, että hän oli odottanut digitaaliteknologian kehittymistä riittävän pitkälle, jotta hän voisi siirtää kuvittelemansa valkokankaalle: "En halunnut ryhtyä kirjoittamaan uusia elokuvia ilman teknologiaa, jonka avulla pystyisin luomaan tarinan, jonka haluan oikeasti kertoa. -- Halusin pystyä tutkimaan luomaani maailmaa perinpohjaisesti. Niinpä odotin teknologian kehittyvän tarpeeksi pitkälle."

Lähteet:
Brian Jay Jones, George Lucas
Chris Taylor, How Star Wars conquered the universe