Miksi sitä kirjallisuutta kutsutaan kun kamalat asiat (esim. kuolema) kerrotaan todella tarkasti.Olen kuullut nimityksen inho-kirjallisuus mutta sillä ei voi…

Kysytty

Miksi sitä kirjallisuutta kutsutaan kun kamalat asiat (esim. kuolema) kerrotaan todella tarkasti.Olen kuullut nimityksen inho-kirjallisuus mutta sillä ei voi hakea tietoa?
Tarvitsen tietoa koulun esitelmään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoitat varmaan naturalismi-nimistä kirjallisuussuuntausta. Se on realistisen suuntauksen jyrkempi ja radikaalimpi muoto.

Lisää tieoa näistä käsitteistä saat esim. Liisi Huhtalan teoksesta Pieni kirjallisuustieto ja Juha Rikaman Kirjallisuustieto-teoksesta.

Inhorealismi-käsitettä taas käytetään enemmän kuvataiteissa.
Esim. Taiteen pikkujättiläisessä se määritellään sijoittuvaksi 1970-lukuun, siis eri aikakauteen kuin kirjallisuuden realismin ja naturalismin kausi.

Jos tarkoitat kauhukirjallisuutta, sen määritelmiä löydät tämän palvelun arkistosta.