Miksi on mielyttävää ja rauhoittavaa katsella meren ulappaa ja taivaanrantaa, vaikka siellä ei ole juuri mitään?

Kysytty

Miksi on mielyttävää ja rauhoittavaa katsella meren ulappaa ja taivaanrantaa, vaikka siellä ei ole juuri mitään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olen usein pohtinut samaa. Herman Melville totesi Moby Dick -teoksessaan: "Sillä kuten tunnettua, mietiskelyn ja veden välillä vallitsee ikuinen yhteys" (suom. Seppo Virtanen). Helsingin Sanomissa julkaistiin muutama vuosi sitten aihetta käsittelevä artikkeli: https://www.hs.fi/elama/art-2000002900709.html.